انتخابات

۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 997211

ثبت برند علاوه بر اینکه یک وجه تمایز عمده با رقبا ایجاد می کند، در پیشرفت و گسترش یک کسب و کار تاثیر فوق العاده ای دارد.

مدارک لاز م جهت ثبت برند حقیقی و حقوقی

همین مسئله باعث شده ثبت برند یکی از اولین اقداماتی باشد که بسیاری از کسب و کارها در ابتدای کار خود انجام می دهند. اما برای ثبت کردن یک برند چه مدارکی را باید ارائه کرد؟ همانطور که می دانید ثبت کردن برند هم مانند هر اقدام حقوقی دیگر مستلزم داشتن آگاهی و اطلاع از یک سری اطلاعات و مفاهیم اساسی است.
در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن ارائه توضیحات مختصری راجع به دلایل و مراحل ثبت برند، به بررسی مدارک لازم جهت ثبت برند توسط اشخاص حقوقی و حقیقی بپردازیم. پس چنانچه تصمیم دارید برای ثبت کردن برند خود اقدام کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
دلایل ثبت کردن برند
چرا برند خود را ثبت کنیم؟
شاید برند تنها یک عنوان به نظر برسد، اما می تواند ارزش افزوده انکارناپذیری را به محصولات یا خدمات شما اضافه کند. کلیه تولید کنندگان کالا یا ارائه کنندگان خدمات به یک برند نیاز دارند تا ضمن معرفی آنها به مخاطبان، باعث وجه تمایز آنها از دیگر رقبا شود. داشتن یک برند باعث می شود مشتریان شما را شناخته و در صورت لزوم به آسانی شما را پیدا کنند. اگر از یک نام و علامت برای محصولات یا خدمات خود استفاده می کنید، باید حتما آن را به ثبت برسانید. این امکان وجود دارد که برند مورد استفاده شما توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد یا از لحاظ قانونی نتوان آن را ثبت کرد. به طور کلی ثبت برند به معنای طی کردن یک روند قانونی است که در نهایت شما را به عنوان مالک برند معرفی و نوعی هویت حقوقی برای شما ایجاد می کند.
بررسی مراحل ثبت برند
روند ثبت برند توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با انتخاب نام مناسب آغاز و به ثبت نام در سازمان مالکیت فکری و معنوی منتهی می شود. در این بخش با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی از جمله حوزه فعالیت های برند، باید اظهارنامه ای را تکمیل و به سازمان مالکیت فکری و معنوی ارائه کنید.
•    انتخاب نام برند: امکان استفاده از عنوان یا اسم خلاف موازین شرعی، نظم عمومی یا اخلاق حسنه یا عناوینی که از قبل ثبت شده اند وجود ندارد. برای اطمینان از عدم ثبت برند توسط دیگر اشخاص، باید استعلام بگیرید.
•    تهیه مدارک و مستندات: پس از انتخاب نام برند، باید مدارک و مستندات مورد نیاز برای ثبت برند (از جمله درخواست ثبت برند، اطلاعات کامل کالا یا خدمات مرتبط با برند، نمایندگی ها یا دیگر اطلاعات مورد نیاز) را تهیه کنید.
•    ثبت اظهارنامه: ثبت اظهارنامه از مهم ترین مراحل ثبت برند به شمار می رود که باید با دقت نظر و حساسیت زیادی انجام شود.
•    بررسی درخواست: پس از ارائه کلیه مدارک لازم و طی کردن روند قانونی ثبت برند، پرونده طی یک بازه 20 الی 60 روزه توسط کارشناسان بررسی می شود. چنانچه بین برند مورد نظر شما با دیگر برندهای ثبت شده مشابهتی وجود نداشته باشد، با درخواست شما موافقت می شود. پس از تایید شدن پرونده، باید برای طی کردن مراحل دیگر ثبت برند به سامانه مالکیت معنوی مراجعه کنید.
•    صدور گواهی ثبت: پس از طی کردن کلیه مراحل ثبت، یک گواهی ثبت برند صادر می شود. این گواهی یک مدرک حقوقی است که شروع به کار رسمی و قانونی برند توسط یک کسب و کار را اعلام می کند.


 مدارک لاز م جهت ثبت برند حقیقی و حقوقی
مدارک لازم برای ثبت کردن برند
مدارک لازم برای ثبت برند توسط اشخاص حقیقی
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند توسط شخص حقیقی، موارد زیر را شامل می شود:
•    کپی شناسنامه و کارت ملی
•    کپی کارت بازرگانی (چنانچه حروف لاتین در برند به کار رفته باشد).
•    کپی مجوز فعالیت (اعم از جواز کسب، کارت بازرگانی، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت یا هر نوع گواهی فعالیت که از طرف نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر شده باشد).
توجه داشته باشید کلیه مدارکی که توسط اشخاص حقیقی ارائه می شود، باید به نام همان شخص و با طبقه و حوزه فعالیت او مرتبط باشد.
مدارک لازم برای ثبت برند توسط اشخاص حقوقی
مدارکی که باید توسط شخص حقوقی برای ثبت برند ارائه شود، شامل موارد زیر می باشد:
•    کپی کارت ملی و شناسنامه
•    کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (آخرین تغییرات شرکت نباید مربوط به بیش از دو سال پیش باشد).
•    کارت بازرگانی (در صورت استفاده از حروف لاتین در برند).
•    کپی مجوز فعالیت (اعم از پروانه ساخت، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، کارت بازرگانی، جواز کسب یا هر نوع گواهی فعالیت که از سوی نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی صادر شده باشد).


 مدارک لاز م جهت ثبت برند حقیقی و حقوقی

سوالات متداول
•    ثبت کردن برند چه مزایایی دارد؟
به ثبت رساندن یک برند علاوه بر حفظ و حمایت از مالکیت معنوی، امکان بهره برداری از امتیازات و حقوق یک علامت و نام تجاری را فراهم کرده و جلوی سوء استفاده ها و نقض حقوق برند توسط دیگر اشخاص را می گیرد.
•    آیا برای ثبت برند باید حتما کارت بازرگانی ارائه کرد؟
برای ثبت برند لاتین باید کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی ارائه کرد. این کارت نشان دهنده فعالیت در حوزه صادرات است و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می گردد.
سامانه میزان
ثبت برند مانند کلیه اقدامات ثبتی از ظرایف و پیچیدگی های زیادی برخوردار است. کوچکترین اشتباه از طرف شما، می تواند باعث از دست رفتن برند مورد نظر شود. پس بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید.
سامانه میزان با بهره گیری از مشاوران و کارشناسان حقوقی متخصص و با تجربه، کلیه اطلاعات مورد نیاز درباره ثبت برند را در اختیار شما قرار می دهد. کافی است با شماره تماس های مندرج در سایت ثبت میزان تماس بگیرید. کارشناسان در تمامی مراحل ثبت برند و نام تجاری در کنار شما خواهند بود. با استفاده از این خدمات، می توانید در کمترین زمان ممکن و با مناسب ترین هزینه، برند مورد نظر خود را ثبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.